Nakon Sveračuna, Hrvatska pošta najavljuje e-delivery i digitalni sandučić za građane

Višeslav Majić, direktor Ureda za upravljanje proizvodima Hrvatske pošte

Od e-računa i e-delivery certifikata do digitalnog sandučića za građane – HP postaje nacionalni digitalni posrednik i ključni akter u provedbi Fiskalizacije 2.0.

Hrvatska pošta prolazi najveću transformaciju u svojoj povijesti – iz tradicionalnog poštanskog operatera prelazi u digitalnog posrednika nove generacije, pojašnjava za ICTBusiness.info Višeslav Majić, direktor Ureda za upravljanje proizvodima Hrvatske pošte i dodaje da nakon ulaganja većih od 230 milijuna eura u modernizaciju infrastrukture i automatizaciju logistike, fokus je sada na razvoju digitalnih servisa koji će objediniti gospodarstvo i građane u jedinstveni sustav razmjene informacija. Usluga Sveračun postala je temelj tog procesa jer omogućuje jednostavnu, sigurnu i povoljnu razmjenu i arhiviranje računa za sve poslovne subjekte, objašnjava Majić i dodaje da je to tek početak: u sljedećoj fazi stiže digitalni poštanski sandučić za građane, koji će objediniti sve račune, dokumente i preporučene pošiljke na jednom mjestu. Time Hrvatska pošta postavlja temelje nacionalne infrastrukture za digitalnu komunikaciju i otvara put prema potpunoj elektroničkoj razmjeni dokumenata s državom i privatnim sektorom, objašnjava Majić.

Sveračun ste predstavili kao ključni alat Fiskalizacije 2.0 i digitalizacije računa u Hrvatskoj.

Koje konkretne prednosti ova usluga donosi malim i srednjim poduzetnicima, a koje velikim tvrtkama?

Prilikom priprema i izrade servisa uključili smo veliki broj korisnika te smo zajedno s njima definirali proizvod koji zadovoljava njihove potrebe. U tom smislu hrvatskom gospodarstvu i poduzetnicima nudimo dva modela suradnje – Prepaid i Ugovorni model.

Prepaid model namijenjen je poduzetnicima s manjim brojem računa, koji posluju sezonski i koji samostalno na našem portalu unositi i izdavati račune. Poduzetnici u sklopu tog modela mogu odabrati količinu računa koja im je potrebna za poslovanje, a tu količinu mogu potrošiti unutar jedna godine od datuma kada su ih kupili. Naglašavamo kako ne postoje bilo kakvi dodatni troškovi niti pretplata.

Ugovorni model namijenjen je srednjim, velikim i zahtjevnijim korisnicima koji imaju veće količine računa. Takvi će korisnici na kraju svakog mjeseca dobiti specifikaciju koliko su računa u proteklom mjesecu poslali. Količina poslanih računa unutar jednog mjeseca utječe na jediničnu cijenu istog. To znači da klijent odmah ima jasnu informaciju koliko košta digitalni račun unutar jednog razreda. Ako unutar mjeseca pošalje 100 računa, jedinična cijena za račun iznosi određen iznos eura. Ako sljedeći mjesec pošalje 200 računa tada će se svih 200 računa kalkulirati po nižoj jediničnoj cijeni.

Naša ponuda hrvatskom gospodarstvu i svim poduzetnicima je jasna te nema posebnih zvjezdica na cjeniku. Fiskalizacija i izvještavanje ne naplaćuju se dodatno nego su uključeni u cijenu. Arhiva računa koje je zakonski regulirana u trajanju od šest godina se ne naplaćuje dodatno – uključena je u cijena. Zaprimanje računa također se ne naplaćuje i nema neiskorištenih računa. Drugim riječima, naši klijenti imaju potpunu slobodu.

Koliko računate da će gospodarstvo uštedjeti prelaskom na vaš model razmjene i arhiviranja računa?

Ako promatramo trenutne ponude posrednika u razmjeni digitalnih računa te iznose koje korisnici plaćaju za arhiviranje i zaprimanje računa te fiskalizaciju i izvještavanje, tada možemo sigurno reći da je ponuda Sveračuna povoljnija do gotovo 40% u odnosu na trenutnu ponudu na tržištu.

Spominjete transparentnost cijena i jednostavnost korištenja. Kako planirate privući i one poduzetnike i obrtnike koji još uvijek imaju strah ili otpor prema digitalnim rješenjima?

Mi smo se u proteklom razdoblju potrudili uključiti korisnike u razvoj našeg servisa kako bismo ga učinili jednostavnim i razumljivim za korištenje. Servis je napravljen na način na bude intuitivan i jednostavan za korištenje, a sam proces registracije tvrtke traje manje od dvije minute. Dakle, digitalno predznanje doista nije potrebno, a to su nam potvrdili korisnici koji su zajedno s nama radili na servisu.

Hoće li mreža poslovnica Hrvatske pošte igrati ključnu ulogu u edukaciji korisnika i podršci onima koji nisu digitalno pismeni?

Mreža poslovnica je naša velika prednost s obzirom da smo prisutni u svim krajevima Hrvatske. Čak 1017 poslovnica na raspolaganju su poduzetnicima i onima koji nisu digitalno pismeni. Svi oni u informacije o Sveračunu mogu dobiti u našim poslovnicama.

Hrvatska pošta u posljednjih osam godina uložila je više od 230 milijuna eura u modernizaciju infrastrukture i digitalizaciju. Spominjete i budući razvoj Sveračuna za privatne korisnike i digitalni poštanski sandučić za građane. Kada građani mogu očekivati tu uslugu i što će ona konkretno značiti u svakodnevnom životu?

Naš proizvod se ne zove bez razloga Sveračun. To je prvi korak u digitalizaciju Hrvatske. Slijedom digitalizacije razmjene računa sada je fokus na poslovnom segmentu te razmjeni računa i dokumenata između poslovnih subjekata. Međutim u skoroj budućnosti usluga Sveračuna će dobiti i svoju verziju za građane, odnosno o osobni digitalni kovčežić u koji će građani besplatno dobivati pismovne pošiljke. Na razvoju servisa prema privatnim korisnicima radimo, a očekujemo da će građani sve svoje račune moći primati digitalno na jednom mjestu u idućoj godini.

Vidite li Hrvatsku poštu kao ključnog aktera u digitalizaciji javnih usluga i komunikacije građana s državom?

Brojni pošiljatelji su iz svoje perspektive odlučili digitalizirati jedan dio svojeg poslovanja. Svrha te digitalizacije je prvenstveno bila potaknuta troškovima – smanjenjem troškova na strani pošiljatelja. Rezultat toga su brojne pismovne pošiljke koje dolaze na razne privatne mail adrese, nalaze se na raznim aplikacijama ili web sučeljima. Pošiljatelji su se digitalizirali i ostvarili su benefit za sebe, međutim građani s druge strane nisu iskusili sve benefite digitalizacije.

Građani danas da bi prikupili sve digitalne pošiljke trebaju posjetiti svoj privatni mail, jedan ili više njih, trebaju kroz brojne različite aplikacije, preuzeti određeni dokument ili račun, ili pak otići na specifičnu web stranicu i tamo skinuti svoj dokument, odnosno račun.

Taj proces, iako digitalan, kompliciraniji je danas nego što je bio nekada kada je sva pošta svi dokumenti svi računi stizali u jedan fizički poštanski kovčežić. Upravo tu perspektivu želimo promijeniti i građanima ćemo omogućiti da na jednom mjestu dobiju sve relevantne i potrebne dokumente. Ova promjena u konačnici neće donijeti benefite samo primateljima, iako su nam oni u prvom fokusu. Sveračun će i pošiljateljima dodatno smanjiti troškove.

Naime, slanje velike količine mailova, održavanje aplikacija i mikro servisa nije besplatno – dapače nije ni jeftino. Svi ti sustavi zahtijevaju održavanje, ulaganja, preinake, nadogradnje.

vi ti sustavi i kanali digitalne razmjene u konačnici stvaraju dodatni posao IT timovima tvrtki, neovisno je li riječ o internim timovima ili pak razvoju koji se događa negdje vani. Također, svi ti sustavi, servisi imaju i svoj trošak sigurnosti u koju se konstantno treba ulagati sve više i više. Tako da sam siguran da će i pošiljatelji biti i više nego spremni svoje vrijeme, novac i kapacitete usmjeriti u svoj core business, a nama prepustiti da i dalje činimo ono što nam je u core biznis – prenosimo informacije između pošiljatelja i primatelja.

Uvođenjem "Sveračuna" Hrvatska pošta ne samo da pruža novu uslugu, već se repozicionira iz tradicionalnog logističkog operatera u ključnog informacijskog posrednika i aktera u digitalnoj transformaciji gospodarstva. Koja je dugoročna vizija Hrvatske pošte (HP) kao digitalnog posrednika – je li cilj postati primarni nacionalni hub za sve oblike digitalne korespondencije (ne samo računa) između građana, tvrtki i države?

Naš posao je prenošenje informacija. Način definiranja informacija, kanali kojima se koristimo te tehnika koju koristimo su stvar vremena, društva, sveopćeg razvoja, tehnologije koja je dostupna ali i, što je najvažnije, očekivanja koja su nam dana od strane naših korisnika, pošiljatelja i primatelja. Hrvatska pošta je danas nacionalno središte za razmjenu informacija, dokumenta, pisama, paketa između pošiljatelja i primatelja. Ne postoji ni jedan drugi ponuđač koji nudi tu pokrivenost, snagu i te kapacitete koje ima Hrvatska pošta. Prelazak u digitalnu sferu je samo još jedan korak kojeg činimo i siguran sam da ćemo svoju poziciju nacionalnog posrednika zadržati.

Kako se investicije u automatizaciju logistike (strojevi za sortiranje paketa, komisioniranje) i digitalne platforme poput "Sveračuna" komplementarno uklapaju u strategiju – hoće li brža logistika podržati digitalne usluge i obrnuto?

Konstantnim ulaganjem u  ljude, tehnologiju, logističke kapacitete radimo na povećanju kapaciteta i u konačnici kvalitete naše usluge. Digitalizacija o kojoj razgovaramo zasigurno će osloboditi jedan dio kapaciteta koji će se automatski usmjeriti na dostavu koja ostaje u fizičkom obliku, a koja ima dvoznamenkasti rast iz godine u godinu. Razvoj digitalne razmjene se ne događa nauštrub razvoja fizičkih kanala i fizičkih kapaciteta logističke i dostave.

Osim e-računa i digitalnog sandučića za građane planiranog za 2026. godinu, koje su sljedeće digitalne usluge koje će HP razvijati, koristeći standard e-delivery, a koje su namijenjene primarno malim i srednjim poduzetnicima?

eDelivery sustav za koji je HP certificiran je samo jedan element, iznimno važan, u digitalnom procesu dostave. Činjenica da zahvaljujući njemu možemo, jedini u RH, ponuditi digitalnu dostavu preporučenih pismena iznimno je važna. Daljnji razvoj prati potrebe korisnika, neovisno je li riječ o poduzetnicima, obrtnicima ili građanima.

Omogućit ćemo korisnicima da unutar naših digitalnih kanala, u konačnici digitalnog kovčežića, realiziraju sve aktivnosti i transakcije koje su njima potrebne. Ne želimo ponuditi polurješenje koje će od naših korisnika tražiti dodatne korake negdje drugdje već im omogućiti da sve potrebno završe unutar sigurne digitalne infrastrukture na način i kroz model koji je njima najprihvatljiviji. Od plaćanja računa do brojnih drugih „dodatnih“ usluga koje logički slijede ovoj osnovnoj djelatnosti.

Platforma "Sveračun" dolazi na već postojeće tržište informacijskih posrednika, ali HP naglašava transparentnost cijena, besplatno primanje i arhiviranje. U kontekstu Fiskalizacije 2.0 i konkurencije, kako HP planira uvjeriti poduzetnike da je "Sveračun" zaista "najbolja platforma na tržištu", posebno s obzirom na početne cijene (0,12 € za velike klijente, 0,34 € prepaid za manje) koje nisu najniže na tržištu?

Sveračun nudi najniže cijene na tržištu i to je činjenica. Cijene koje smo spomenuli je doista cijena koju korisnik plaća prilikom korištenja usluge. Kod nje nema skrivenih troškova, dodatnih troškova, pretplate na mjesečnoj ili godišnjih razini, troška otvaranja korisničkog profila ili nekog drugog skrivenog troška. Pogledajte cijene na tržištu i pročitajte što se krije iza zvjezdica. Pozivam korisnike da pročitaju što se nalazi na dnu stranice napisano malim slovima. Kada se uračunaju svi troškovi, svi elementi naplate tada će i oni zaključiti da je cijena Sveračuna najpovoljnija na tržištu.

Uz besplatno primanje i arhiviranje, te simboličnu investiciju u softver (manje od milijun eura), na koji način HP osigurava financijsku održivost usluge "Sveračun" i kada očekuje povrat investicije i značajniji profit?

Mnogi ne znaju da se Hrvatska pošta ne financira iz državnog proračuna. Hrvatska pošta ima pravo i obvezu dostave univerzalne poštanske usluge ali naši prihodi ovise isključivo o našem poslovanju. Dakle, koliko zaradimo toliko imamo za investiranje. Sveračun ne financira država nego izvrsno poslovanje u proteklih 8 godina. Što se najpovoljnije cijene tiče, najpovoljnija cijena  se ne temelji na pokrivanju gubitka već na činjenici da ona nije napumpana. Hrvatska pošta ne želi i neće dopustiti da hrvatski gospodarstvenici preplaćuju uslugu ili proizvode samo zato što je to do sada bio slučaj.

Sverčun hrvatskom gospodarstvu i hrvatskim poduzetnicima nudi najkvalitetniju i najpovoljniju uslugu. Zato sam i kazao da je Sveračun školski primjer disrupcije tržišta.

Kako HP namjerava riješiti dilemu poduzetnika koji već koriste napredne ERP/računovodstvene sustave koji su integrirani s drugim informacijskim posrednicima – kakva je razina tehničke integracije s najpopularnijim poslovnim softverima u Hrvatskoj?

Svračun je integriran sa svim relevantnim ERP sustavima u RH, ako već sada nije onda je u procesu integracije koja će uskoro biti završena. I u tom djelu smo se vodili prije svega brigom te smo ERP sustavima pružili ruku partnera kako bi se integracija ostvarila na najbrži i najoptimalniji način, a na zadovoljstvo svih triju strana, prije svega naših i njihovih korisnika, samog ERP sustava, te Sveračuna.

Ovim putem pozivam predstavnike ERP i knjigovodstvenih sustava da nam se pridruže te da zajednički kao partneri krajnjim korisnicima osiguramo najbolji servis za razmjenu računa u RH.

HP ističe posjedovanje standarda e-delivery i povezivanje s međunarodnom mrežom Peppol, što ukazuje na širi, međunarodni potencijal usluge. Budući da je "Sveračun" povezan s mrežom Peppol za međunarodnu razmjenu digitalnih računa, kakvi su planovi za aktivno širenje usluge i na druga EU tržišta? Hoće li HP nuditi "Sveračun" kao uslugu inozemnim tvrtkama koje posluju s hrvatskim poduzetnicima?

Trenutno je svima u fokusu primjena zakona o digitalnoj razmjeni računa za sve obveznike PDV-a koja stupa na snagu 1.1.2026. godine. Od 1.1.2027. digitalna razmjena računa bit će obvezna u cijeloj poslovnoj zajednici, odnosno za sve poslovne subjekte u RH. Slična transformacija se trenutno događa i u brojnim drugim zemljama EU. Prema sadašnjim informacijama i planovima digitalna razmjena računa postaje obvezna na razni EU – dakle u međunarodnom plaćanju s 1.1.2030 godine.

Sveračun je danas član Peppol mreže -najveće i najrasprostranjenije mreže za međunarodnu razmjenu računa. Svi korisnici Sveračuna mogu biti sigurni i mirni jer njegovim korištenjem  automatski ulaze u međunarodnu mrežu čime mogu slati digitalne račune na razini EU te,  naravno, primati račune u digitalnom obliku od svojih međunarodnih partnera. Primanje i slanje međunarodnih računa nema dodatne specifične troškove.

Standard e-delivery certificiran na razini Europske komisije predstavlja veliku prednost. Kako HP planira kapitalizirati na toj jedinstvenoj mogućnosti za distribuciju prave digitalne preporučene pošiljke, priznate u cijeloj EU, te koje će to sve administrativne procese države i gospodarstva digitalizirati?

eDelivery će sigurno biti dio Sveračuna kada je riječ o komunikaciji između tvrtki, poslovnih subjekata, države, lokalne samouprave i građana. Digitalizacija preporuke za koju smo mi spremni prvi je kotačić optimizacije cjelokupnog administrativnog procesa kada je riječ o komunikaciji između države i društva – građana i poslovnih subjekata. eDelivery odnosno ePreporuka će značajno ubrzati sve postupke te u konačnici ubrzati donošenje odluka.

Investicije u automatizaciju, poput stroja za sortiranje paketa (7,2 mil. €) i stroja za automatsko komisioniranje (3 mil. €), pokazuju fokus na logistiku. Kako HP, koristeći digitalizaciju računa i logistike, planira konkurirati velikim međunarodnim logističkim igračima i koje digitalne usluge planira uvesti za e-commerce sektor?

Hrvatska pošta je danas glavni partner ključnim međunarodnim e-trgovinama i globalnim brendovima koji su nas prepoznali kao partnera bez kojeg njihove usluge ne bi bile dostupne na području RH. Mi ne promatramo velike logističare na način da je riječ o konkurenciji koju pokušavamo sustići. Hrvatska pošta je broj jedan logističar na području RH. Rast e-trgovine i  paketnog segmenta poslovanja nužno za sobom povlači i ulaganju u logistički segment. Također, dodatno razvijamo segmente logističke usluge kako bismo na još bolji i kvalitetniji način pratili potrebe klijenata.

Jedan primjer je tvrtka kćer Cargo Polo koja svoj fokus stavlja na paletnu distribuciju. Logistika je još jedan segment u kojem smo prepoznali priliku i kojem ove godine snažno zakoračujemo. Segment koji vapi za kvalitetnim stabilnim i nacionalnim logističarom kao što je Hrvatska pošta.

Potrebe tržišta i korisnika u tom segmentu su značajne i trudimo se razvojem, ulaganjem, fokusom  te diverzifikacijom naše usluge osigurati klijentima i korisnicima da u Hrvatskoj pošti imaju partnera kakvog očekuju.

ICT Business | Nakon Sveračuna, Hrvatska pošta najavljuje e-delivery i digitalni sandučić za građane


SVERAČUN je ISO/IEC 27001:2022 certificiran